- Tematici in evidenta
- Alte tematici
- 5 idei de calatorie Diverse Farmacia Naturii Biserici si manastiri
- Regiuni in evidenta
- Crisana Transilvania Moldova Maramures Bucovina
- Tematici in evidenta
- Alte tematici
- 5 idei de calatorie Diverse Farmacia Naturii Biserici si manastiri
- Regiuni in evidenta
- Crisana Transilvania Moldova Maramures Bucovina
Cauta o pensiune
Oferte speciale
- Oferta pentru Craciun si Revelion
- Pensiunea Kiss
- Sancraiu - CV
- 1 Decembrie
- Pensiunea Cetatea Carului
- Moeciu De Jos - BV
- In Vacanta la Munte!
- Cabana Basmelor La Ciubar
- Rau Sadului - SB
- Oferta cazare zona Bran Moieciu
- Casa Tabacaru
- Pestera - BV
- Toamna 2024
- Conacul Transilvan
- Margau - CJ
- Oferta speciala de Revelion
- Complex Turistic Perla Trascaului
- Rametea - AB
- Craciun si Revelion la Sarmizegetusa Regia
- Pensiunea Cotiso
- Costesti - HD
- Oferte cazare
- >
- Idei de calatorie
- >
- Mocanita din Valea Hartibaciului
Mocanita din Valea Hartibaciului
Un monument in miscare, un drum plin de frumuseti, Mocanita de pe Valea Hartibaciului incearca sa se reinfiinteze din nou
In 1895, incepe la Sighisoara constructia liniei ferate ingusta Sighisoara-Agnita-Sibiu ce strabate Podisul Hartibaciului, legand orasele Sibiu, Agnita si Sighisoara (vezi Pensiuni Sighisoara)dar si comunitatile de pe acest traseu. In 1898 se finalizeaza 48 de km pana la Agnita (vezi Pensiuni Agnita). Apoi, in 1910 linia a fost prelungita cu inca 62 km, pana la Sibiu (vezi Pensiuni Sibiu). La vremea aceea trenul traversa orasul Agnita chiar pe strada principala pe care o impartea cu autovehiculele ce circulau la vremea aia, cu trasurile si chiar cu pietonii. Era o parte integranta din viata urbei.
Tot in aceeasi perioada, la insistenta comunitatii locale, se dau in folosinta inca 13 km pe ramura Cornatel - Vurpar, care prelungind linia initiala, a ajuns la un total de 123 km si avea sa devina dupa razboi, cea mai lunga cale ferata ingusta din Romania.
In 1965 linia dintre Sighisoara si Agnita a fost inchisa si apoi demontata. Cauza a constituit-o curbele stranse si pantele abrupte care o faceau dificil de utilizat si scump de operat si intretinut. Oricum viteza medie pe acest traseu era de 10 km/h, deci castigul ca timp nu se mai intrezarea, devreme ce un drum asfaltat oferea conditii mai bune din toate punctele de vedere. Astfel a fost construit drumul judetean care leaga Sighisoara de Agnita, drum la care s-a folosit infrastructura fostei cai ferate. Gara din Agnita a fost dezafectata iar sinele au fost scoase si de pe strazi. O noua gara a fost construita la 3 km in afara orasului, inspre Sibiu. Portiunea de linie ramasa intre Agnita si Sibiu, respectiv Cornatel-Vurpar, a fost modernizata la standardele vremii, cu precadere pentru transportul de marfa. Aceste linii au mai fost folosite inca un timp.
Din pacate, la 1 septembrie 2001, a venit si momentul cand se intrerupe istoria de 91 de ani ai mocanitei de pe Valea Hartibaciului. Atunci singura pereche de trenuri care mai ramasese, a fost retrasa datorita lipsei fondurilor pentru intretinerea locomotivelor. A fost ultima cale ferata ingusta operata de CFR.
Din fericire, cativa voluntari ajutati de un grup de britanici au infiintat Asociatia Prietenii Mocanitei si incearca acum sa restaureze si sa conserve ce a mai ramas din ce a fost odata linia ingusta dintre Sibiu si Agnita.
-
Transilvania (393)
- Alba (45)-
- Bistrita Nasaud (15)-
- Brasov (114)-
- Cluj (55)-
- Covasna (13)-
- Harghita (25)-
- Hunedoara (34)-
- Mures (54)-
- Salaj (10)-
- Sibiu (28)
- Apuseni-
- Arieseni-
- Balea-
- Belis-
- Bistrita-
- Bran-
- Depresiunea Brasovului-
- Fagaras-
- Harghita Covasna-
- Lacu Rosu-
- Marginimea Sibiului-
- Moeciu-
- Odorhei-
- Piatra Craiului-
- Rasnov-
- Rucar - Bran-
- Sambata-
- Sighisoara-
- Sovata - Praid-
- Straja-
- Tara Hategului-
- Tara Motilor-
- Transalpina-
- Transfagarasan-
- Tusnad-
- Valea Draganului-
- Valea Oltului-
- Valea Prahovei-
- Voineasa